Американські вчені виявили десять некодирующих РНК, які регулюють процес виникнення жирових клітин, повідомляє EurekAlert! Результати роботи дослідників з декількох відомих інститутів, проведеної під керівництвом професора Харві Лодіша (Harvey Lodish) з Інституту біомедичних досліджень Whitehead (підрозділ MIT), опубліковані в свіжому номері журналу Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

Жирові клітини (адипоцитах), присутні в організмі людини, відносяться до білого або бурому жирі. Білий жир, в якому містяться жирові краплі, накопичує енергію, бурий ж, навпаки, витрачає її з утворенням тепла. Велика кількість бурого жиру присутня в організмі дітей, а в міру дорослішання його запаси зменшуються.

"Ми спробували дізнатися, яким є цей механізм і що необхідно для утворення жирових клітин", - розповів Лодіш. У пошуках інформації про механізм утворення адипоцитів дослідники вивчили транскриптом (сукупність молекул РНК, що утворюються в результаті транскрипції, включаючи матричні і некодуючі РНК) клітин білого та бурого жиру, а також їх клітин-попередників. Біоінженери виявили 175 довгих некодирующих РНК (lncRNAs), що беруть участь в регуляції виникнення та життєдіяльності жирових клітин.

З 175 lncRNAs вченим вдалося виділити 10 РНК, придушення експресії яких у клітинах білого жиру призводить до зменшення жирових крапель. Зниження експресії цих РНК в клітинах-попередниках адипоцитів призводило до того, що гени, які зазвичай починають "працювати" при дозріванні цих клітин, не "включаються". Це зупиняє процес утворення нового білого жиру з клітин-попередників.

Освіта надлишкової кількості клітин білого жиру зазвичай пов'язують з появою зайвої ваги і ожиріння. Згідно з даними американських Центрів з контролю і профілактики захворювань (CDC), ожиріння є серйозною проблемою для США - їм страждають більше третини дорослих жителів країни. Зайва вага також пов'язують з розвитком серцево-судинних захворювань, діабету другого типу та інсультом. За оцінками експертів, проблеми, пов'язані з ожирінням, в 2008 році коштували країні 147 мільярдів доларів.

Автори роботи сподіваються, що після подальшого вивчення механізму формування адипоцитів і функцій, які виконують в цих клітинах довгі некодуючі РНК, вдасться знайти новий метод терапії ожиріння.

Інша група вчених в грудні минулого року запропонувала свою методику лікування ожиріння, засновану на трансплантації бурого жиру. Серія експериментів з пересадки бурого жиру у мишей завершилася успішно.