Британські вчені розробили назальний спрей від хронічного синуситу на основі білка, що виробляється морської бактерією, повідомляє EurekAlert! Результати роботи дослідників з Ньюкаслського університету (Newcastle University), проведених під керівництвом Ніколаса Якубовікса (Nicholas Jakubovics), опубліковані в журналі PLoS ONE.

Синусит є запалення однієї або декількох придаткових пазух носа. Він виникає як ускладнення після різних інфекційних захворювань, таких як грип, кір і скарлатина. При синуситі з'являються неприємні або хворобливі відчуття в носі, переніссі або над оком, головні болі, закладений ніс, нежить, зрідка - лихоманка.

Серед причин захворювання виділяють віруси, грибки і бактерії. Бактеріальний синусит, який перейшов у хронічну форму, як правило, лікують за допомогою антибіотиків або стероїдів. Якщо така терапія не допомагає, то справа доходить до хірургічного втручання.

Лікування бактеріальних синуситів ускладнюється "обороною" мікроорганізмів, які для захисту від впливу стероїдів або антибіотиків утворюють біоплівку. Вона містить позаклітинну ДНК, яка допомагає утримувати біоплівку всередині носових пазух.

Якубовікс і його колеги виділили з морського штаму бактерії Bacillus licheniformis фермент, що володіє здатністю руйнувати позаклітинну ДНК. Дослідники помітили, що якщо одинична бацила хоче відокремитися від біоплівки, вона виділяє білок під назвою NucB. Він допомагає зруйнувати позаклітинну ДНК, таким чином вивільняючи бактерію.

Дослідники перевірили дію NucB і на інших біоплівках. Вони взяли зразки слизової оболонки і біопсії синуса у 20 пацієнтів, що зазнали хірургічного лікування синуситу. З цих зразків мікробіологам вдалося виділити 16 різних видів бактерій. У ході дослідження з'ясувалося, що 14 штамів отриманих мікроорганізмів утворюють біоплівки.

У ході експериментів in vitro вчені з'ясували, що NucB руйнує біоплівки тих штамів, які секретують позаклітинну ДНК. Таким чином, NucB руйнує біоплівки 58 відсотків мікроорганізмів, виявлених у носових пазухах при хронічному синуситі, зазначив доктор Якубовікс.

"Синусит - дуже поширене захворювання. Назальні спреї, що містять стероїди або антибіотики, допомагають вилікуватися від нього деяким пацієнтам. Але для тих хворих, з якими я стикався, стероїди виявилися неефективними, і їм довелося перенести операцію. Якщо ми можемо створити альтернативний метод лікування, то від цього будуть вигравати тисячі пацієнтів щорічно ", - підкреслив хірург, один з авторів роботи Мохамед Реда Елбадавей (Mohamed Reda Elbadawey).