Фахівці з Інституту біомедичних досліджень у Барселоні, Іспанія (IRB Barcelona) повідомили про виявлення «спускового гачка», що запускає процес розвитку ракової пухлини. Згідно з результатами їх дослідження, опублікованого 24 лютого в журналі Nature, таким тригером є ген CPEB1, а механізм, в основі якого лежить його гіперекспресія, є ключовим регулятором росту злоякісного новоутворення.

Співробітники лабораторії під керівництвом професора Рауля Мендеса (Raul Mendez) вже протягом декількох років займаються сімейством РНК-зв'язуючих білків CPEB, які грають дуже важливу позитивну роль на стадії раннього ембріонального розвитку, а також у процесі регенерації тканин у дорослих, забезпечуючи бурхливу проліферацію клітин. Однак, як встановили учені, якщо програма, керована CPEB, не вимикається в міру її виконання, а в результаті відхилення в роботі відповідних генів «включена» постійно, це призводить до неконтрольованого поділу клітин і росту злоякісного новоутворення.

Експериментуючи на клітинах лімфоми Ходжкіна, автори з'ясували, що ключове місце в цьому механізмі займає ген CPEB1, що регулює процес синтезу білків на базі матричних РНК (трансляції) в цитоплазмі. Як встановили автори, який кодується CPEB1 однойменний білок вкорочує 3'-нетрансліруемую область (3'-НТО) мРНК під час транскрипції (що відбувається в ядрі клітини синтезу РНК на матриці ДНК).

3'-НТО не кодує білки, а, в тому числі, регулює активність РНК під час трансляції. При укороченою 3'-НТО гіперактивність сотень мРНК тягне за собою неконтрольоване розмноження клітин. При цьому білок CPEB1, переміщаючись слідом за мРНК з ядра в цитоплазму, стимулює та прискорює цей процес, який йде по наростаючій.

Як показали попередні дослідження групи Мендеса, чотири білка, складових сім'ю CPEB, в нормі можуть заміщати функції один одного, але в разі відхилення від неї, тобто хвороби, їх активність стає специфічною. Цей момент важливий з точки зору вибору CPEB1 в якості потенційної терапевтичної мішені - якщо пригнічувати його активність у здорових клітинах, його функції візьмуть на себе інші CPEB-білки, але в разі пухлинних клітин цього не відбудеться - його здатність скорочувати 3'-НТО в даному випадку унікальна.

У дослідженні, опублікованому в 2011 році в Nature Medicine, Мендес і його колеги виявили здатність білка CPEB4 провокувати активність від 200 до 300 генів, пов'язаних із зростанням пухлин. Як з'ясувалося в ході останньої роботи, гіперекспресія CPEB4 в пухлинних клітинах також пов'язана з CPEB1 - той контролює рівень інших білків своєї групи в клітинах. Це гарна новина, вважає Мендес, так як здатність CPEB-білків регулювати один одного підсилить ефект від інгібування лише одного з них і спричинить за собою перепрограмування пухлинних клітин.

В даний час співробітники лабораторії Мендеса зайняті розробкою препарату, здатного блокувати активність CPEB-білків. «Зараз поки не існує речовин, що регулюють експресію генів на такому рівні. Наші дослідження відкрили принципово новий напрям, в якому потрібно діяти, ми сповнені оптимізму щодо CPEB-білків в якості мішеней при розробці ліків від раку », - заявив Мендес.