Фахівцям з Каліфорнійського університету (Лос-Анджелес) вдалося з'ясувати, чому живуча в сальних залозах шкіри бактерія Propionibacterium acnes в одних людей викликає розвиток вугрової висипки (акне), а в інших - ні. Виявилося, що у бактерії існує більше тисячі штамів, але тільки два з них є хвороботворними, а один, навпаки, захищає шкіру від запалення. Результати дослідження, опубліковані 28 лютого в журналі Journal of Investigative Dermatology, можуть сприяти розробці персоналізованого підходу до профілактики та лікування акне.

Використовуючи смужки для очищення пор, автори зібрали зразки P. acnes з шкіри 101 добровольця, 49 з яких страждали висипом угрів, а 52 - ні. Проведені потім генетичні дослідження дозволили виділити більше тисячі різних штамів бактерії, у тому числі 66 раніше ніколи не виділялися.

Було встановлено, що штамовий склад бактерій, зібраних зі здоровою і хворою шкіри, значно відрізняється. Секвенування геномів кожного з штамів і їх порівняльний аналіз показав, що два з них - RT4 і RT5 - переважають у страждаючих акне, а один - RT6 - зустрічається виключно у людей зі здоровою шкірою. Причому генетичний склад RT6 дозволив авторам припустити, що цей штам є природним захисним механізмом, що знищує вірулентні штами P. Acnes, а також інші хвороботворні мікроби і дозволяє шкірі залишатися чистою.

Автори порівняли знайдений «хороший» штам P. Acnes з кисломолочними бактеріями, що забезпечують здорову мікрофлору кишечника. Дотримуючись цієї аналогії, вчені припускають, що подальші дослідження в цій області призведуть до зміни нині практикується стратегії терапії акне за допомогою антибіотиків та інших антимікробних препаратів на пробиотическое лікування, що сприяє зростанню корисної шкірної мікрофлори.

Крім того, ефективність профілактики і лікування вугрового висипу може різко підвищитися за рахунок попереднього визначення індивідуального штамовий складу бактерій на шкірі кожного пацієнта і розробки препаратів, спрямованих строго проти двох знайдених хвороботворних різновидів P. Acnes.