Міжнародна група вчених створила віртуальну інтерактивну карту людського метаболізму, повідомляє Medical Xpress. Результати роботи дослідників опубліковані в журналі Nature Biotechnology.

Інтерактивна карта метаболізму під назвою Recon 2 включає в себе більш 7400 біохімічних реакцій, а також інформацію про 1800 кодують білки генах (згідно з оцінками вчених, всього таких генів близько 20 тисяч). Перша версія карти - Recon 1 - була створена в 2007 році групою з шести вчених, які працювали під керівництвом професора, біоінженерії Бернарда Палссоном (Bernhard Palsson) з Каліфорнійського університету (University of California, San Diego) і містила 3300 біохімічних реакцій.

Recon 2 призначена для діагностики хвороб по відхиленнях, що виникають в метаболічних шляхах при різних захворюваннях, у тому числі - нейродегенеративних. За допомогою карти дослідники можуть провести «віртуальний експеримент» і передбачити, чи буде ефективним лікарський препарат для лікування різних захворювань, а також визначити гени і метаболічні шляхи, на коректування роботи яких слід спрямувати ліки.

«Recon 2 дозволяє біомедичним дослідникам вивчати людський метаболізм з більшою точністю, ніж це було можливо раніше. Це дуже суттєво для розуміння того, де і як специфічні шляхи метаболізму відходять від норми, викликаючи якесь захворювання », - пояснив Палссон.

Палссон і його колеги продемонстрували дію Recon 2 на моделях дріжджів і кишкової палички (E.coli). За допомогою карти біоінженери змогли створити в лабораторії мікроорганізми з підвищеним синтезом етанолу і передбачити лікарську стійкість мікроорганізмів.

Учені порівнюють свій винахід з Google Maps (карти Google), де на одній інтерактивній карті об'єднано безліч інформаційних елементів. Як і в картах Google, пояснюють біоінженери, при використанні Recon 2 можна змінювати масштаб роботи і розглядати як окремі метаболічні реакції, так і взаємини між різними метаболічними шляхами.

У 2007 році стали відомі чорнові результати масштабного проекту під назвою «метаболіт Людини» (Human Metabolome Project), що стартував в Канаді в 2004 році. На той момент вчені з Університету Альберти (University of Alberta) охарактеризували 2500 метаболітів, 1200 лікарських препаратів і 3500 харчових компонентів, виявлених в людині.