МедПортал

Тема наркоманії сьогодні вважається особливо актуальною, оскільки її повсюдне поширення вимагає прийняття серйозних заходів щодо запобігання перетворення її в звичку як серед молоді, так і серед підлітків, адже саме ця категорія найбільш схильна до негативного впливу і зовнішнього впливу.

Профілактика наркоманії серед підлітків у школі

Підлітки, представляючи собою найбільш сприйнятливу категорію населення, вимагають особливо ретельної профілактичної роботи. І школа, яка є фактично другою домівкою для підлітків, відмінно може впоратися з цим завданням.

До завдань, які покладаються на шкільних вчителів, слід віднести наступні:

  • лекційні заходи, що роз'яснюють підліткам шкоду і негативні наслідки знайомства з наркотиками;
  • тематичні заходи, які дають поживу для роздумів підліткам;
  • проведення спеціалізованих опитувань на тему прилучення до наркотиків, наявної інформації на дану тему і особистого ставлення до питання наркоманії в цілому;
  • діагностичні заходи, що дозволяють виявити наявність патологічної тяги до наркотичних препаратів у підлітків, вже спробували ці речовини.

Слід враховувати, що проведення лекційних занять серед школярів має в повній мірі відповідати інтересам конкретної аудиторії, а вміння заволодіти увагою підлітків стане особливо важливим для донесення їм необхідної інформації.

Основний зміст і завдання

Оскільки саме молодь і підлітки є найнебезпечнішою в плані виникнення наркотичної залежності групою населення, всіх заходів, які застосовуються для профілактики наркоманії направляються на роботу з ними. І результативність вжитих заходів багато в чому залежить від того, наскільки точно розраховані заходи щодо профілактики на вікові особливості підлітків, вміння донести інформацію в потрібній формі і направити вплив навіть на тих, хто вже має досвід застосування наркотичних препаратів.

І щоб вжиті заходи щодо профілактики наркоманії серед молоді принесли відчутні результати, слід, щоб вони відповідали наступним вимогам:

  • узгодженість заходів дозволяє приймати їх послідовно, у міру впливу на психіку підлітків;
  • комплексний вплив також дозволяє отримувати максимально виражені результати від профілактичних заходів, які прийматися повинні спільно з педагогами і шкільними вчителями;
  • спільна роботи батьків, вчителів і працівників служб наркотичних служб.

Користь від прийнятих профілактичних заходів стане більш виражена, коли їх здійснюють люди, спеціально навчені для проведення даних заходів. Для цього шкільні вчителі, соціальні працівники, а також батьки також повинні навчатися всім видам профілактичної роботи з підлітками. Завдяки спільній роботі можна не тільки запобігти практичне знайомство підлітків з наркотиками, а й виявити вже наявні проблеми, а також своєчасно почати в разі необхідності лікування.

Найбільша ефективність такої роботи буде проявлятися в тих випадках, коли роботу з підлітками проводять люди, які мають досвід роботи з молоддю, які розуміють і вміють вловити зміни в стані і настрої підлітків.

Всі заходи профілактики в школах і в сім'ях, які спрямовані на допомогу і виявлення залежності від наркотичних препаратів, дозволяють не тільки визначити наявність згубної звички, а й повернути життя неповнолітнього в нормальне русло, що дозволить створити правильну систему цінностей у молоді, запобігти розпаду особистості, при цьому сформувавши правильне ставлення до наркотиків на майбутнє.

Рекомендації

Як рекомендації з проведення профілактики наркоманії в підлітковому середовищі можна дати наступні поради:

  • Максимальна інформативність даних, які дають підліткам, дозволить їм отримати необхідні дані про шкоду для здоров'я і соціалізації в суспільстві при прийомі наркотиків, про негативний вплив їх на якості особистості. Цей пункт необхідний при проведенні профілактичних заходів з підлітками, які ще не мали досвіду вживання їх і вже почали активне використання наркотиків.
  • Надання психологічної та медичної допомоги підліткам, які вже спробували наркотики;
  • робота з батьками підлітків в плані профілактики і найбільш результативних заходів виявлення вже наявної наркозалежності.

Повна анонімність, яка дозволить звернутися за допомогою всіх тих, хто став жертвою вживання наркотичних препаратів, а також бажаючих отримати інформацію про їх шкоду і негативний вплив на людину.

Робіт з профілактики молодіжної наркоманії і створення можливостей для правильного розвитку особистості. Такі роботи дозволяють створити у підлітків нових життєвих цілей і цінностей, а також сформувати навички вміння критично оцінювати отриману інформацію про наркотичні препарати.

Також важливими слід вважати методи, що дозволяють визначити групу ризику і вміння працювати з її представниками.

Профілактика в сім'ї

Найбільш результативною вважається робота з неповнолітніми в сім'ї, адже саме тут вплив на підростаючого дитини виявляється починаючи з самого юного віку, коли у людини закладаються основні життєві цінності і пріоритети.

Тому вплив сім'ї не можна переоцінити, і профілактика наркоманії за допомогою батьків має вирішальне значення у формуванні світогляду підлітка і його ставлення до наркотиків.

Залежно від системи відносин всередині сім'ї розрізняють кілька основних типів сімей, в кожній з яких є різні можливості для проведення профілактичних заходів з прийому наркотиків. Розглянемо кожен тип сім'ї більш уважно.

Здоровий тип сім'ї

Даний тип є найбільш пріоритетним, оскільки всі відносини в ній регламентуються прагненням створити найбільш здорову обстановку між членами сім'ї. І для здорової сім'ї є нормальним проводити довірчі бесіди, які дозволяють впливати на підлітка, надаючи йому потрібну інформацію про шкоду наркоманії та методах її профілактики.

Саме в здоровій сім'ї найбільш швидко виявляється наявність серйозних проблем, які вирішуються в найбільш конструктивній формі, не зачіпаючи особистісних якостей підлітка, не принижуючи його і створюючи можливість для подальшого поліпшення відносин всередині родини.

Конфліктний

Як видно з назви, в таких сім'ях часто виникають суперечки, конфлікти з активним з'ясуванням відносин. І підлітки, виростаючи в таких сім'ях, отримують негативний досвід ведення сімейних відносин, які не дозволяють створення довіри між членами такої сім'ї.

Це означає, що в конфліктній сім'ї підліток не завжди зможе отримати реальну допомогу, якщо у нього виникнуть проблеми з прийомом наркотиків. Профілактична робота з підростаючим дитиною в конфліктній сім'ї проводиться рідко, що також вважається негативним фактором і вимагає роботи вже з батьками підлітка.

Дисфункціональні

У дисфункціональних сім'ях спостерігається зміна стандартного розподілу функцій, при цьому рівновагу в такій сім'ї спрямовано лише на те, щоб уникнути можливих змін і пов'язаних з ними тривог і хвилювань. Часто тут сімейні узи є певний метод по збереженню звичного рівноваги, і можливість адаптації підлітка до життя, а також контроль його стану в плані залучення до наркотиків наближається до мінімального значення.

У дисфункциональной сім'ї не завжди дитина є об'єктом допомоги і підтримки від дорослих. Існують випадки, коли в результаті зсуву функцій саме на дитину перекладаються основні завдання дорослих. Це може статися тоді, коли один з батьків відсутній або серйозно захворів, а другий не в змозі впоратися з покладеними на нього обов'язками.

Допомога підлітку з такої сім'ї часто покладається на вчителів і педагогів, оскільки його батьки не в змозі приділити підлітку достатньої кількості уваги.

Ассоціальне

Для ассоціальное сім'ї характерна наявність нездорової обстановки, яка виключно негативно впливає на формування світогляду підлітка. Саме в таких сім'ях найчастіше відбувається прилучення дитини до наркотиків, він не захищений своїми батьками і потребує постійного контролю з боку школи і педагогів.

Проблема наркоманії, тютюнопаління та токсикоманії найбільш виражена в асоціальних типі сім'ї, а також в сім'ях, де спостерігається дисфункціональність відносин. Відсутність уваги до підлітка, можливості його звернення за допомогою до своїх батьків і невпевненість неповнолітнього в захисті з боку сім'ї роблять його найбільш незахищеним та піддається впливу. Тому так і важлива соціальна профілактика.

Методи роботи з проблемними підлітками

Щоб нейтралізувати негативну ситуацію в родині підлітка і провести з ним профілактичну роботу щодо запобігання потреби в наркотиках, слід в першу чергу створити з ним довірчі відносини, які дозволять вчасно помітити зміни в настрої, стан і поведінку підлітка.

Педагоги і вчителі вважаються найбільш придатною категорією наставників, які зможуть правильно підійти до «підозрілим» підліткам, оскільки саме вони володіють необхідними навичками для цього і практичним досвідом. І щоб уникнути виникнення тяги у дитини до наркотиків і інтересу до даної теми, слід звертати увагу на зміни в його поведінці.

Щоб уникнути можливого захоплення наркотиками, батьки повинні спільно з вчителями і шкільними психологами проводити бесіди з підлітком про негативний вплив на здоров'я і особистість наркотиків, необхідність любити себе і прагнути розвиватися як особистість, а також показувати цінність життя без наркотиків. Висока самооцінка дозволить підлітку протистояти негативному впливу навколишнього середовища.

Правильні приклади з реального життя, знайомство з успішними людьми, чиє життя обійшлася без участі наркотиків, а також власний приклад (здоровий спосіб життя, правильні сімейні та міжособистісні стосунки, прилучення дитини з цікавлять його спільних занять) дозволять зробити профілактику наркоманії серед підлітків більш результативною.

А звернення до фахівця, який допоможе вирішити наявні всередині сім'ї проблеми і допомогти дитині подолати тягу і інтерес до наркотиків, стане чудовою можливістю в тому випадку, коли батьки не повністю впевнені у власних силах в наданні необхідної допомоги своїй дитині.

Відео про завдання заходів з профілактики наркоманії серед підлітків: